Studiofotografering & "on location"
Vid studiofotografering & TFP så är privatpersoner välkomna till hemmastudion eller så fotar vi "on location" (ute/inne).
Se "Behind The Scenes" & få en uppfattning om vår hemmastudio »
Fotografering åt företag eller större grupper sker hos uppdragsgivaren -
on location ute/inne eller i en för tillfället hyrd lämplig lokal.
Vi har portabel studioutrustning med även batteriaggregat, för inom/utomhus - t.o.m undervattens-kamera/blixtar.
- Studio bakgrunder, vägghängda
- Studio/On location bakgrunder
- Softbox & Hilite bakgrunder
- Beautydish, Fashionring & Paraplyer
- Ljusformare & filter
- Studioblixtar & on location
- Speedlights
- Reflex/diffusions-skärmar & Stativ
- Effekter
Vägghängda Bakgrunder, 11 st med bredd 275 cm (Lastolite).
Vit - vinyl |
Svart - vinyl |
Grå - vinyl |
Elfenbensvit/Ivory - papper |
Turkos/Aztec - papper |
Blå/Heaven - papper |
Röd/Wine - papper |
Brun/Conker -papper |
Gul/Primrose - papper |
Rosa/Gala Pink - papper |
Chromakey/grön - papper |
|
|
Bakgrundsbelysning av golv/vägg/tak-hängda blixtar med färgfilter:
Blå/Grön/Röd/Gul - det gör att en mängd färgnyanser och effekter kan skapas.
Portabelt bakgrundsstativ och portabla bakgrunder
Max bredd 3.15 meter |
1st. Vinylbakgrund, svart 160cm.
1st. Pappersbakgrund, 160cm, Grå/Shadow grey
1st. Pappersbakgrund 135cm, Vit
1st. Pappersbakgrund 135cm, Chromakey/Grön
Tygbakgrunder Lastolite (vänd - & hopfällbara)
Dubbelsidiga, självstagande bakgrunder som kan lutas eller hängas mot vägg - eller fästas i hållare. Hopvikta - ett platt paket i 1/3-storlek. Tuscha färbilderna nedan - för att se större bilder
Se Lastolite Urban på Youtube »
Softboxar för kontrollerat mjukt ljus, high key bilder samt ljussatta bakgrunder/boxar för att helt frilägga motivet och för att skapa fönsterljus
HiLite/Megalite-serien kan enkelt vikas ihop vilket gör den idealisk för den portabla studion. Tack vare den smarta konstruktionen, där ljuskällan placeras på sidan riktad in i HiLite, kan motivet stå så nära som 40 cm från bakgrunden utan HiLite skuggas eller blir ojämn i ljusstyrkan. Det gör friläggning av motiv möjlig även i mindre lokaler.
Softbox
|
|
Softbox / bakgrund 1st. Lastolite Hilite Mini 1,4 x 1m med anpassad megalite-support ställning på hjul, tiltbar 90°. Höj/sänkbar upp till ca 2 meter
|
|
Softbox / bakgrund 1st. Lastolite Hilite 1,8 x 2,15m + släp Shapers & Masks for Hilite
Se Shapers & Masks på YouTube »
|
|
Softbox / golvbox Lastolite KickerLite 90 x 120cm
|
|
Softboxar - fasta Fyrkantiga & rektangulära, Stripboxar 120, 160 & 200cm höjd. Octagon 90cm - samtliga med dubbla diffusionsdukar & raster.
|
|
Softboxar - portabla/hopfällbara
Enkla att montera och packa ihop, det gör det lätt att ta med överallt där man vill ha studioljus. Samtliga med dubbla diffusionsdukar & raster.
2st. Lastolite Ezybox II Square & mask stripes - 60x60cm
1st. Lastolite Ezybox II Switch,
Ezybox II Switch är den första softboxserien i världen som kan ändra form mellan kvadratisk (square) och rektangulär i ett enda handgrepp.De ger med sitt variabla format, stor kontroll över ljusflödet. Ett "mjukt, stort" ljus med behaglig övergång mellan ljus och skugga.
4st. Kraftiga on-location softboxar med dubbla diffusionsdukar (för studioblixtar). Paraplymekanism 1st. "Round deep" Ø90 1st. 30x160cm 1st. Octagon Ø120cm. 1st. Beauty Dish Ø80cm, med raster, diffusionsduk.
Med ett raster monterat i softboxen kombineras det mjuka ljusflödet med stor kontroll över var ljuset ska träffa och inte träffa. Det ger t.ex. möjlighet att lyfta fram motivet utan att ljusspill hamnar på bakgrund m.m. vilket ofta att kan störa bildens helhetsintryck. Softbox med Raster är mycket populärt för porträtt och bröllopsbilder m.fl. |
|
Se Ezybox mask stripes på YouTube »
|
|
Lastolite Ezybox II passar både systemkamerablixtar & studioblixtar. |
|
|
2st Beautydish, rastrerade Ø 55cm, inkl. diffusionsduk
|
|
Hopfällbar Beautydish rastrerad Ø 80cm inkl. diffusionsduk |
|
Paraply-softbox Ø150cm (2st)
|
|
Paraplyer, Ø110cm - Ø150cm Vita, guld, silver & halvtransparenta
|
|
Hopfällbar softbox, som ger ett mjukt och fint ljus för t.ex porträtt och makro vid blixtfotografering med speedliteblixtar |
|
Rogue FlashBender 3 XL Pro Lighting Kit: är ett system för att kunna forma ljuset mer med vanliga speedlights. FlashBender v3 kan böjas och formas på en rad olika sätt för att välja hur ljuset ska spridas. Det går även att rulla ihop den så den arbetar som en spot och det finns även en kompakt softbox. |
Reflektor för att belysa bakgrunden |
|
Spotkonen är perfekt för "hårljus" eller punktljus |
|
Bikake-raster:
Skärm-klaffar:
Färgade filter: används för att få effekter på modell, bakgrund eller objekt, fästes på skärmklaffar eller på reflektorn.
|
|
Interiörgloben ger fantastisk ljusspridning i 360° grader och är perfekt för plåtning av större interiörer. |
|
2st GODOX WITSTRO AD600B TTL
Professionell, batteridriven studioblixt med TTL-automatik samt samt High Speed Sync (HSS) ner till 1/8000 sekund på första & andra slutarridån, Maximal ljusmängd på 600 & 1200Ws tillsammans med brett inställningsområde ner till 2,5 Ws. Brinntid ner till 1/10000 s (t0.1, vid lägsta ljusstyrka (1/256/2,5 Ws). Stabil färgtemperatur på 5600 +/- 200K. Högkapacitetsbatteri på 8700 mAh (11,1 V), upp till 500 st blixtexponeringar på högsta effekt innan batteriet behöver laddas. Nätadapter för studioanvändning om man inte vill använda batteriet. 1st X1. TTL Radiosändare 2,4G med TTL-stöd och High Speed Sync (upp till 1/8000s), 1st Xpro med dessutom TCM. 1st Portabelt blixthuvud 600W med cirka 2,5 meter lång elkabel. För handhållet, stativ eller bommar. 1st Portabelt blixthuvud, med en imponerande effekt på 1200Ws, som ansluts via kabel till två stycken Godox Witstro.
1st Godox Wistro AD360II Ett litet (550 gram) kraftfullt paket med TTL & HSS (upp till 1/8000s). 360Ws effekt & med medföljande batteripack får man totalt ut 450 blixtar på full effekt. Ställbar effekt i 1/3 steg ner till 1/128.
Godox LED Light Stick LC500 är en portabel och smidig ljussabel, som avger ett flimmerfritt ljus med högt CRI-värde för korrekt färgåtergivning.
|
|
Visico High Speed 200(3st)/300(1st)/400ws(3st) Testvinnare i tidningen Foto. |
|
Excella Pro studioblixtar, 150ws(6st), 400ws(6st) & 1000ws(1st). |
|
|
|
Electra Advance 250ws(2st) AC/DC med batteriboxar
|
|
Quantuum ringblixt 600ws(1st) med externt batteriaggregat |
|
|
|
1st Innovatronix Batteriaggregat Explorer XTSE med ungefärlig kapacitet för olika blixtstyrkor:
Teknisk info
|
|
Electra Studioväskor för blixtar, stativ, paraplyer osv. |
|
|
Olympus FL-36R/FL-50R & UFL-1 & 2 (undervattensblixtar). Senz makro ring-LED-Light
FL-36R (2 st) / FL-50R (1 st) med professionella blixtskenor (FL-BK04, FL-BK01/FL-CB05, FL-BKM03)
Kompakt och lätt
Blixtens täckning justeras automatiskt efter bildområdet i flera steg under zooming
Bounce och vridbart/vinklingsbart blixthuvud
Super FP-läge upp till 1/8000 sekund
Reducering av röda ögon, långsam synk och andra ridåsynk
Inbyggd blixt (Ledtal 13) och trådlös blixtkontroll direkt från kamerahuset
Kontrollinställningar direkt från kamerans LCD
Välj mellan 4 kanaler för att undvika störning
Utökat överföringsavstånd
TTL Auto, Auto och Manuella lägen
Energisparande krets
Blixtstyrkan kan ställas in i steg om 1/8
Ledtal 36 / 50
Man kan ansluta trådlöst upp till tre olika blixtgrupper direkt från kameran. Varje grupp kan ställas in var för sig, så att fotografen får exakt den ljusbild som önskas.
Vidare kan blixtarna integreras tillsammans med stora blixtaggregat i en studio.
Vinkeln på ljusspridningen hos varje blixtenhet kan antingen ställas in genom automatisk zoomning efter de olika objektiven, eller manuellt.
FL-36R/50R är kraftfulla och mobil lättviktare i kompakt design. Blixtenheten har en exakthet på 1/8 EV-steg för att tillfredställa den precisionsmätning av ljuset som krävs vid digital fotografering. Med ledtal 20/28 vid en brännvidd på 12mm (motsvarande 24mm; ISO 100) och ledtal 36/50 vid en brännvidd 42mm (motsvarande 84mm; ISO 100), är de här trådlösa blixtarna speciellt anpassade för mycket professionella arbetsuppgifter.
Blixtskenan FL-BK04 & FL-BK01 gör det möjligt att flytta den externa blixten bort från kameran. Detta resulterar i mer jämnt belysta motiv och reducerad "röda ögon" effekt.
En blixthållare fungerar exempelvis vid porträtt- eller makrofotografering, för att undvika onaturliga skuggor som kan visas i bilden när blixten är monterad på kameran.
FL-BKM03 blixhållare vid makro- och höjdformatsfotografering.
Med den dubbla blixthållaren, så kan kan man fritt justera position och vinkel på blixtarna. När blixthållaren används med blixtarna FL-50R eller FL-36R, så kan man använda det trådlösa blixtsystemet och unvika alla kablar.
Tillbehör:
Bounce-adaptern FLBA-1 tonar ner spridningen av ljuset för att försvaga skuggornas konturer och med färgade filterset korrigeras vitbalans och effekter fås fram.
UFL-1 (1st) UFL-2 (1 st) inkl.fiberkabel, blixtarmar
UFL-2 är en otroligt lätt och kompakt TTL undervattensblixt som är vattentät ner till 60 meters djup. Den är särskilt gjord för Olympus digitala kameror och kompatibla undervattenshus.Enkel hantering ovan och under vatten.Exponeringskontroll: Manuell och TTL inställningar är möjligt.
I princip är en Olympus FL-36R blixt satt i ett UV-hus. Den skiljer sig från alla andra dedikerade undervattensblixtar på tre sätt - den kan fjärrstyras genom fiberoptik, den har FP-blixt och blixthuvudet zoomar med optiken. Fjärrstyrningen sker genom micropulser i fiberoptik mellan kamera och en eller flera blixtar. Till skillnad från traditionellt fiberoptiskt styrda blixtar så belastas inte kamerans batteri. FP-blixt innebär att blixten ger ifrån sig en serie mycket korta blixtpulser vilket gör att det går att synkronisera blixten med korta slutartider. Ett blixthuvud med zoom gör det visserligen lite svårare att rikta blixten rätt men ger högre ljusstyrka på mindre yta. Vid närbilder kan blixten utlösas mycket snabbt igen och möjliggör snabba bildserier. Samma funktioner kan fås med en landblixt i UV-hus men till mycket högre kostnad och större risker för läckage.
Källa: Olympus & Uv foto Svenska Sportdykarförbundet
Senz makro ring-LED-Light (1st)
Professionell makrobelysning med den senaste L.E.D-teknologin för såväl digitala- som analoga systemkameror. En stor fördel med L.E.D-belysningen är att den är fullständigt kompatibel med alla systemkameror, oavsett fabrikat, och att kamerans autofokus- och exponeringsautomatik bibehålls.
Dessutom så underlättar L.E.D-ljuset fokuseringen, både vid autofokus eller manuell fokusering. L.E.D-belysningen avger ett "kraftfullt" och jämnt dagsljus (5600°K). Effekten är ställbar med en omkopplare på powerpacken.
L.E.D-belysningen monteras i objektivets filtergänga, vilket ger en optimal placering av ljuset för t.ex makrofotografering (och även porträtt mm). (Vid extrem makrofotografering är vanliga kamerablixtar nästan helt värdelösa eftersom objektivet riskerar att skugga hela eller delar av motivet. )
Strömförsörjningen och elektroniken sitter i powerpacken(batteripacken), som kan monteras i kamerans blixtsko eller på t.ex ett stativ eller kulled (1/4"). Effekten är ställbar i två lägen (Hi/Lo) med omkopplare på powerpacken.
Lastolite Skylite: är ett professionellt "on location" - diffusor/reflektorsystem som bygger på demonterbara ramar av aluminium med rundprofil i moduler. Olika reflex-/diffusionstyger fästes sedan med hjälp av clips.
2 x 2m, Diffusionsduk 1 1/4 steg, Reflexduk (vit & Silver)
1 x 2m, Diffusionsduk 1 1/4 steg,
1 x 1m, Reflexskärm (vit & sunfire)
|
|
Lastolite TriGrip Diffusor
|
|
Lastolite TriGrip Reflexskärm 75cm |
|
TriFlector MKII Speed-kit (sunfire/silver)
De tre reflexpanelerna och ett överljus ger motivet ett karaktäristiskt ljus av "Catch light" typ, flitigt använt inom frisyr- och modefotografering.
Se TriFlector-studio på YouTube » Se Triflector-on location på YouTube »
|
|
Profesionell vändbar studio-reflexspanel från Electra (vit/silver/guld). |
|
Visico "5 i 1"reflexskärm. Storlek: Ø 80cm & 102x168cm |
|
I studion använder vi oss av väggarmar för att få så mycket ledig golvyta som möjligt |
|
Lastolite Ezybox Boom Arm 74-232cm |
|
Bomstativ Lämplig för blixt upp till 5 kg.
|
|
Bakgrundsstativ - portabelt Max bredd 3.15 meter |
|
Belysningsstativ
Manfrott, Lastolite, Visico |
|
Rökmaskin (2st) Eurolite N-10
Teknisk Info:
Rökvätska - Vattenbaserad helt ofarlig för hälsan. Nästan helt luktfri. Håller munstycken rena så inte rökmaskinen slaggar igen. TÜV-godkänd.
|
|
Vindmaskin med ställbar effekt |
|
Golvfläkt/Vindmaskin
Stor fläkt med hög kapacitet, perfekt för större ytor. Tre hastigheter. Ø 50 cm. |
|
Disco ljus - Led (2st)
|
|
Minilaser |
|
Scenljus, Eurolite PAR-38 spot B (4st svarta kannor) (2 vita lampor a´80w, 2 blå lampor a´80w) |
Fotobord med bomarmar
För att att ljussätta motivet från vilket håll som helst, även underifrån eller bakifrån.
Med vändbar opalskiva 76x128 cm (matt/blank yta) som kan ljussättas så att den blir helt upplyst (vit eller "osynlig"), avtonad, bakgrundsbelyst, underbelyst.... ,
Svart rökfärgad opalskiva med en matt och en blank yta samt plastbakgrunder 100x130cm i grått och cromakey-grönt.
Ljustält/Cubelite 150x150x150
Diffusionskub, som ger jämn, skuggfri belysning för fotografering i studio eller on location. Perfekt att användas för produktfotografering (t.ex. glas, porslin, keramik, plast, metall- och polerade ytor mm.) eftersom man slipper störande reflexer från belysningen eller omgivningen. Även spegelblanka föremål kan fotograferas utan att fotografen syns på bilden.
Diffusionskuben kan ljussättas från sidorna, ovanifrån, bakifrån och även underifrån genom t.ex ett fotobord eller en glasskiva. Om man vill plåta rakt uppifrån, så är det bara att vända kuben så att öppningen pekar uppåt.
Friläggningsbord 30x30x7
Används t.ex. när man vill ha en "ren" bakgrund för annonser, webshop och andra reklam-ändamål, Bordet kan även användas för effektfulla "3D-bilder", där produkten ser ut att sväva eller hänga fritt över bakgrunden.
Studiospegel 29x20
Ytbelagd med 1mm akryl-plast
Används för att skapa professionella produktbilder som framhäver produkten snyggt mot t.ex. en spegelblank yta utan att "bakgrundsfärgen" färgar av sig på motivet. Studiospegeln ger 100%-ig reflektion med "knivskärpa", till skillnad mot t.ex. en vanlig glasspegel.
Belysning - dagsljus lampor/lysrör (5400°K)
På resp. manöverpanel finns omkopplare för inställning av effekten i olika-steg.
Fördelen med denna konstruktion är att färgtemperaturen inte ändras när man ändrar effekten.
2st. Softbox 50x70 med raster. Motsvarar vid fullt effektuttag 2200w (5x45 watt lysrör, motsvarar 1100 watt halogen per box).
2st, reflektorer Ø21cm med diffusor (350watt eq / reflektor)
Ljusformare till ovan reflektorer
Snoot/spot-kon och färgfilter
Skärmklaff, bikakeraster och färgfilter
1st, reflektor Ø30cm med diffusor (500watt eq)
1st, Magic Square Softbox 44x44 cm (500watt eq)
1st. Ljuspanel, 6x55W med klaffar & diffusor - motsvarar vid fullt effektuttag tot. 1650W halogen
1st. Ljuspanel, 4x55W med klaffar & diffusor- motsvarar vid fullt effektuttag tot. 1100W halogen
Osram dagsljuslysrör 55w Lite ljuspanel VFL554 och VFL556.
Ra-index: 93.
Sockel: 2G11
Färgtemperatur: dagsljus (5400°K)
LED-2D, är liten och smidig macrobelysning, dubbla LED-lampor på flexiarmar för att belysa motivet från olika vinklar.
Vi har valt Olympus kameror, bl.a för dess smidiga storlek, lägre vikt och marknadens bästa bildstabilisator.
Vi använder oss av Olympus- och Leicaobjektiv för att man genomgående får ett bra bildresultat - att det dessutom innebär marknadens mest lovordade prestanda på objektiv, det ser vi som ett starkt plus.
Professionella arbetsredskap med superb bildkvalitet - damm- och väderskyddat. Att kunna lita på utrustningen är A & O.
- Spegellösa Systemkameror »
- Dslr/äventyrs/under-vatten »
- Objektiv »
- Kamerablixtar »
- Kamerastativ »
- Ljusmätare »
- Filter »
- Sökare/utlösare/
väskor/gömslen/
mm »
OM-D-serien, världens mest pålitliga kamerasystem med klassledande bildstabilisering och superb bildkvalitet. Den har alla avancerade fotofunktioner som proffs kräver.
OM-D: E-M1X & E-M1 Mark II; Vädersäker, vattentålig, dammtät och fryssäker, gjord för tuffa förhållanden.
TIPA WORLD AWARD har utsett OM-D E-M1 Mark II till Bästa professionella spegelfria kamera.
DPREVIEW skriver att: E-M1X är en verkligt imponerande kamera & är ännu bättre byggd än E-M1 II, och kommer med kapabel autofokus, otrolig stabilisering, bra batteritid.
E-M1X's hastighet, hantering och sökare gör den till bästa MFT-kamera för sport, action och wildlife.
Camera Grand Prix ”Readers Award”
Kommentarer från juryn: ”En kamera som dramatiskt förändrar konceptet med ett spegellöst flaggskepp. Den femaxliga bildstabiliseringen med upp till 7,5 bländarstegs kompensering, den pålitliga dammsäkra, stänksäkra och fryssäkra konstruktionen och dess AF-prestanda som spårar rörliga motiv på ett fantastiskt sätt fick alla höga betyg. Lägena Handhållen High Res Shot och Live ND (Neutral Density-filter), som båda reflekterar Olympus unika profil, gör modellen ännu mer lockande.”
Live ND: 2/4/8/16/32
Handhållen högupplösningstagning 50 megapixlar, med stativ 80 megapixlar (sensorekvivalent).
AF-känslighet ned till -6 EV.
Bildsensor för höga ISO-tal (64-25,600).
E-M1X»E-M1 Mark II
1/32000s»1/32000s»1/16000s»1/16000s - (bulb » 30 min).
E-M1X»E-M1 Mark II: blixtsynk 1/320s - 1/8000s (höghastighetssynk med extern kompatibel blixt).
18 fps (AF/AE-spårning),
med låst fokus och exponering 60 fps (även i RAW).
Detta gör det möjligt att fotografera enormt snabba rörliga motiv som annars är näst intill omöjliga att fånga utan speciella höghastighetskameror eller stroboskopblixtar.
HDR, Keystone, Multiexponering, Fokusstackning & "Focus Bracketing".
80 megapixel i RAW och 50-megapixel i JPEG (E-M1X även handhållet 50 megapixel Raw).
E-5
Kamerahus i proffsklass, magnesiumhus som är mycket tåligt mot våld och väder. 5b/s, 1/8000 - 60.0, snabb stabilisering och fokusering som gör det möjligt att fota flygande fåglar med handhållet 1200mm objektiv (TC).
Inbyggd dammbortagning. X-sync, möjlig fjärrstyrning, 12.3MP, Jpeg + Raw, ISO 100–6400, (Li-Ion BLM-1/BLM5/AA).
PT-E05 / PPO-E02 / E-520
PT-E05/PPO-E02 undervattenshus för tuffa förhållanden och har skräddarsytts för:
-
Olympus E-520 (Li-Ion BLM-1)
- Zuiko Digital 11-22mm 1:2,8-3,5
- Zuiko Digital 14-54mm 1: 2,8-3,5
Produktblad PT-E05 (PDF, öppnas i nytt fönster) »
Olympus Tough TG-5.
TG-5 som är efterträdaren till testvinnaren
TG-4, ser precis likadan ut, men det enda som är kvar är 25–100 mm-zoomen och batteriet. Resten är förbättrat. Olympus har satt standarden för vad en allväderskamera ska tåla. Den tål fritt fall från 2,1 meter, trycktålig-100kg, temperaturer ner till 10 minusgrader grader och går att dyka med, ner till 15 meter - kameran har flera effektfilter och motivprogram och fyra undervattenslägen inkl. HDR. Samt manuella inställningsmöjligheter av bländare.
GPS, Wifi och RAW. 4K-video, 20 bilder/s i serie, inbyggd bildstabilisator och en ny 12-megapixels bildsensor som med hjälp av en ny bildprocessor än mer förbättrar bildkvaliteten. Särskilt vid hög ljuskänslighet.
Ljud & Bild skriver: Olympus Tough TG-5 är den bästa allväderskameran vi har testat hittills.
Trådlös styrning av Olympus externa blixtar - såväl på land som under vattnet.
Även E-520 kan styra Olympus blixtar FL-36R och FL-56R trådlöst, upp till tre blixtar samtidigt.
UFL-1 & UFL-2 är en otroligt lätta och kompakta TTL undervattensblixtar som är vattentät ner till 40 resp. 60 meters djup. Särskilt gjorda för Olympus digitala kameror och kompatibla undervattenshus.Enkel hantering ovan och under vatten.
Exponeringskontroll: Manuell och TTL inställningar är möjligt.
I princip är det en Olympus FL-36R blixt satt i ett UV-hus. Den skiljer sig från alla andra dedikerade undervattensblixtar på tre sätt - den kan fjärrstyras genom fiberoptik, den har FP-blixt och blixthuvudet zoomar med optiken. Fjärrstyrningen sker genom micropulser i fiberoptik mellan kamera och en eller flera blixtar. Till skillnad från traditionellt fiberoptiskt styrda blixtar så belastas inte kamerans batteri. FP-blixt innebär att blixten ger ifrån sig en serie mycket korta blixtpulser vilket gör att det går att synkronisera blixten med korta slutartider. Ett blixthuvud med zoom gör det visserligen lite svårare att rikta blixten rätt men ger högre ljusstyrka på mindre yta. Vid närbilder kan blixten utlösas mycket snabbt igen och möjliggör snabba bildserier. Källa: Olympus
Proffsfotografer har sedan länge kunnat lita på den optiska precisionen och livfullheten i M.Four Thirds systemet, man får dessutom ett mycket mindre och lättare objektiv samtidigt som distorsion och kromatisk aberration minimeras. Vi har satsat på Olympus & Leica,s optiska kvaliteter som i alla tider har klassats bland de absolut allra bästa. Systemet har marknadens största objektivutbud.
M.Four Thirds systemet har en brännvidds faktor x2 i motsvarande småbildformat (24x36mm), så ett objektiv på t.ex. 500mm = 1000mm eq/ekvivalent (motsvarande) i fullformat (35mm).
I vår kameraväska finns:
NormalZoom |
||
24-80mm 1:2,8 »
M.ZUIKO DIGITAL ED 12-40mm 1:2.8 Pro (motsvarande 24-80mm i 35mm-format).
Linsgruppering 14 linser / 9 grupper 1 Asfärisk lins 2 ED linser 2 Asfäriska ED linser 1 DSA lins 2 HR linser
Synfältsvinkel- 84°-30° Närgräns 0.2 m Avbildningsskala 1:3,33 (motsv. 1:1,67 i 35mm-format)
Antal bländarlameller - 7 Största bländare - 1:2.8
Filterdiameter - 62 mm Mått 84 mm, Ø 69,9 mm Vikt 382 g
Motljusskydd: LH-66
|
||
TeleZoom |
||
80-300/420mm 1:2,8 »
M.Zuiko Digital ED 40-150/2,8 Pro (motsvarande 80-300mm i 35mm-format & upp till 420mm med MC-14 ) Professionellt telezoom med konstant ljusstyrka på f/2,8 genom hela zoom omfånget. Redan på f/2,8 ger objektivet knivskarpa bilder. Optiken är rejält skyddad mot damm, fukt, kyla och stötar. Så det är användbart även för mer krävande miljöer och uppdrag.
Linsgruppering 16 linser / 10 grupper 1 HD lins 3 ED linser 1 SED Lins 1 Asfärisk ED lins 2 Asfäriska linser
Synfältsvinkel - 30°- 8,2° Närgräns 0.7 m Maximal bildförstoring - 0.21x
Antal bländarlameller - 9 Största bländare - 1:2.8
Filterdiameter - 72 mm Mått 160 mm, Ø 79 mm Vikt 880 g
Motljusskydd -inbyggt Protection Filter (PRF-ZD72PRO) |
||
Fasta-Objektiv (eq 35mm) |
||
Fisheye |
||
16mm 1:1,8 »
Olympus M.Zuiko Digital ED 8mm F1.8 Fisheye PRO (motsvarande 16mm i 35mm-format), är världens första i sitt slag. Med ett minsta fokusavstånd på 2,5 cm från linsens framkant och den lilla bländaren blir det möjligt att ta makrobilder på ett helt nytt sätt. Objektivet utmärker sig även genom dess prestanda, från bildens centrum ända ut till kanterna, nästan helt utan ljusförsämring.
Linsgruppering 17 linser / 15 grupper
2 ED linser 3 Super ED linser 1 Super HR lins 2 HR lins 1 Asfärisk lins ZERO (Zuiko Extra-low Reflection Optical) beläggning för minskad reflektion.
Synfältsvinkel - 180° Närgräns 0.12m Maximal bildförstoring - 0.2x
Antal bländarlameller - 7 Största bländare - 1:1.8
Mått 62 mm, Ø 80 mm Vikt 315 g Integrerat motljusskydd |
||
Lätt Vidvinkel |
||
30mm 1:1,7 »
Leica DG Summilux 15mm 1:1.7 ASPH M.Four Thirds Riktigt bra skärpa över hela bilden från bländare f/2,0 till f/6,3, och bara aningen mjukare på full öppning samt f/8. På f/5,6 är den knivskarp. Oerhört mjuk och fin bakgrundsoskärpa för att vara en vidvinkel, samt bra egenskaper vid starkt motljus. Den är i princip fri från vinjettering, vilket är otroligt bra med tanke på ljusstyrkan.
Nanoteknologi med ett extra lågt brytningsindex på linsens yta. Det resulterar i en skarp bild med en dramatisk minskning av skuggor och reflexer.
· Linsgruppering - 9 linser / 7 grupper |
||
34mm 1:1,2 »
M.ZUIKO DIGITAL ED 17mm 1:1,2 Pro (motsvarande 35mm i 35mm-format).
Tack vare den sofistikerade uppsättningen avancerade linselement, blir porträtt otroligt tydliga. Både detta detta objektiv och normalobjektivet motsvarande 50mm FF har slipade lameller och kan skapa sk. "feather-bokeh" . En vacker bokeh-effekt som gör bilder djupare och mjukare. Objektivet har ett inre fokuseringssystem som ger snabb och korrekt autofokus. Det arbetar vid en högsta hastighet på bara 0,12 sekunder.Den inbyggda MSC-mekanismen (Movie and Still Compatible) förstärker den snabba, tysta fokuseringen ytterligare. Objektivet är damm-, stänk- och fryssäkert.
|
||
Normal |
||
50mm 1:1,2 »
M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1,2 Pro (motsvarar 50mm i 35mm-format).
Det allra bästa av upplösning och hastighet. Även vid max. bländar nivå, så är det enastående hög upplösning i varje kant av varje bild. Tack vare det kompakta fokuseringssystemet fås högexakt AF, vilket också är idealiskt för att få till en vacker bokeh med nästan cirkelformade och naturligt färgade effekter – även på natten. Både detta detta objektiv och lätt.vidvinkelobjektivet som motsvarar 35mm i FF har slipade lameller och kan skapa sk. "feather-bokeh" . En vacker bokeh-effekt som gör bilder djupare och mjukare.
|
||
Kort Tele |
||
85mm 1:1,2 »
Leica Nocticron DG 42,5mm 1:1,2 ASPH M.Four Thirds
Nocticron släpper in vid f1.2 exakt två gånger så mycket ljus som vid f1.8, det tillåter två gånger så snabb slutartid vid samma ISO - exeptionell skärpa/bildkvalitet även vid full bländaröppning.
· Linsgruppering - 14 linser / 11 grupper
|
||
Makro |
||
120mm 1:2,8 Makro »
M.ZUIKO DIGITAL ED 60mm 1:2.8 Makro (motsvarar 120mm i 35mm-format). För bilder på nära håll i naturlig storlek med knivskarpa detaljer och cirkulär bokeh. Vid fotografering med OM-D E-M1 är bildkvalitet ännu boostad mer tack vare focus stacking: en serie av åtta bilder med olika fokuspunkter skjuts och slås samman för att producera en bild med ökad skärpedjup. Denna lins är även damm och stänksäker , med en skyddande beläggning för linselementen .
|
||
Tele |
||
150mm 1:1,8 »
M.ZUIKO DIGITAL 75mm 1:1.8 ED (motsvarar 150mm i 35mm-format). Mycket gediget, ljusstarkt, toppklass objektiv, byggt i metall.
|
||
300 (420) mm 1:2,0 »
Zuiko Digital 150 mm f/2.0 ED (motsvarar 300mm i 35mm-format & 420mm med EC-14). Perfekt för porträtt, sport- och naturbilder. Det är ett extremt ljusstarkt och kompakt objektiv, optimerat för kontrast, skärpa och att kunna frilägga motivet. Damm- och väderskyddat.
· Linsgruppering - 11 linser / 9 grupper · Super ED lins - 1 · Objektivmekanism – micromotor · Mått - Ø100mm, 150mm · LH-89 motljusskydd. |
||
600 (840) mm 1:4,0 »
M.ZUIKO DIGITAL 300mm IS Pro 1:4.0 (motsvarar 600mm i 35mm-format & 840mm med MC-14). Objektivet är världens mest kompakta och har inbyggd bildstabilisering som i kombination med t ex OM-D E-M1 motsvarar hela 6 steg och möjliggör handhållet ner till otroliga 1/15s Teleobjektivet är byggt för att klara kraftiga regnskurar, fuktiga miljöer, stoft- och sandstormar – ja, det mesta som kan komma i vägen för fotografering i tuffa miljöer. Detta teleobjektiv är i en klass för sig när det handlar om vilda djur, sporter och flyktiga ögonblick inom konst och mode. Skarpt från full bländaröppning & snabb fokuseringsförmåga på mindre än 300 ms.
· Linsgruppering - 17 linser / 10 grupper · Extra-High Refractive index lins - 1 · High Refractive index elements; Z Coating Nano - 3 Inbyggt Motljusskydd Filter: PRF-ZD77 PRO
|
||
PPO-E02 &
28-108mm (eq. 35mm) 1:2,8-3,5 » 14-54 mm f2,8-3,5 levererar superb bildkvalitet från kant till kant. Kombinationen PT-E05 / PPO-E02 / E-520 och blixten UFL-1&2 är som gjort för undervattensfotografering i pool - typ: babysim, simtävlingar, undervattensfashion mm.
ZUIKO DIGITAL objektiv 14-54mm 1:2.8-3.5 II zoom (motsvarande 28-108mm i 35mm-format). Damm och vädertätat. Asfäriska element.
|
|
Olympus MC-14 Pro, EC-14
Damm- och Väderskyddade telekonverters som ger 1,4x förstoring
Olympus MC-14 1,4x - 6 linser/3 grupper,
Olympus EC-14 1,4x - 6 linser/5 grupper.
Olympus MMF-3 adapter 4/3-M.4/3
Damm och stänkskyddad
Blickpunkt »
Den här talserien utgör de hela bländarstegen (i fetstil). Mellan de hela bländarstegen så delar man vanligtvis in i halvsteg, eller t.o.m i tredjedelssteg. f1.0 f1.2 f1.4 f1.8 f2.0 f2.5 f.2.8 f.3.5 f4.0 f4.5 f5.6 f7.1 f8.0 f10 f11 f10 f16 f20 f22 f25 f32 Vilka bländarsteg beror på vilken optik man har. På zoomoptik ändras den den största bländaren när man ändrar på brännvidden. (när man zoomar in och ut) - såvida inte objektivet är ett objektiv med fast största bländare oavsett brännvidd.
Bländaren styr också skärpedjupet. En stor bländare ger ett kort skärpedjup, medan en liten bländare ger ett långt skärpedjup.
En viktig princip vid fotografering är det motsatsförhållande som gäller mellan slutartid och bländaröppning. Om bländaröppningen ökas med ett så kallat bländarsteg så fördubblas öppningens area. Därmed kommer dubbelt så mycket ljus in per tidsenhet. Detta måste kompenseras för genom att slutartiden minskas med ett steg, dvs halveras, för att samma EV skall behållas. Detta förhållande kallas för reciprocitetslagen och den säger att:
Notera att kamerans bländartal representerar ett högre numeriskt värde en mindre fysisk öppning och tvärtom – värde f/16 är en liten öppning, medan exempelvis f/2,8 är en stor. Bländartalet ges av fokallängd delat med bländaröppnings diameter, och skrivs därför f/bländartal. När bländaren ändras från exempelvis 16 till 11, eller från 11 till 8, eller från 8 till 5,6 och så vidare, blir bländaren dubbelt så stor. Vad menas då med att exempelvis 11 är ett dubbelt så stort bländarvärde som 16?
Således är bländare 11 dubbelt så stor som bländare 16, och bländare 8 dubbelt så stor som bländare 11 och så vidare. Bländaröppningens area ändras till det dubbla respektive till hälften för varje ändring av ett helt bländarsteg. Notera att man inte måste ändra bländaren med ett helt steg, om man gör detta manuellt. Exempel: Vid fotografering i solljus kan exempelvis inställningarna f/16 och 1/125 sekund användas för att få en korrekt exponering. Om istället en större bländare är lämplig (det vill säga större bländaröppning), till exempel f/5,6, som är tre bländarsteg större räknat från f/16, måste detta kompenseras med samma antal bländarsteg kortare slutartid, i detta fall 1/125 ⇒ 1/250 ⇒ 1/500 ⇒ 1/1000, således 1/1000-dels sekund för att få en exponering som exakt överensstämmer med den första. Sker ingen kompensation av tiden, blir bilden i det här fallet kraftigt överexponerad. Notera att med med en bländaröppning "som är tre bländarsteg större" inte avses, att den ljusmängd den då släpper in, är tre gånger större. I detta exempel blir arean på bländaröppningen i själva verket åtta gånger större, vilket kompenseras med att slutartiden görs åtta gånger kortare, eftersom arean och slutartiden är omvänt proportionella mot varandra vid exponering. Detta inser man om man beaktar att radien i öppningen dubblats tre gånger – 2 x 2 x 2 = 8.
|
|
Olympus FL-36R/FL-50R & UFL-1 & 2 (undervattensblixtar). Senz makro ring-LED-Light
FL-36R (2 st) / FL-50R (1 st) med professionella blixtskenor (FL-BK04, FL-BK01/FL-CB05, FL-BKM03)
Kompakt och lätt
Blixtens täckning justeras automatiskt efter bildområdet i flera steg under zooming
Bounce och vridbart/vinklingsbart blixthuvud
Super FP-läge upp till 1/8000 sekund
Reducering av röda ögon, långsam synk och andra ridåsynk
Inbyggd blixt (Ledtal 13) och trådlös blixtkontroll direkt från kamerahuset
Kontrollinställningar direkt från kamerans LCD
Välj mellan 4 kanaler för att undvika störning
Utökat överföringsavstånd
TTL Auto, Auto och Manuella lägen
Energisparande krets
Blixtstyrkan kan ställas in i steg om 1/8
Ledtal 36 / 50
Man kan ansluta trådlöst upp till tre olika blixtgrupper direkt från kameran. Varje grupp kan ställas in var för sig, så att fotografen får exakt den ljusbild som önskas.
Vidare kan blixtarna integreras tillsammans med stora blixtaggregat i en studio.
Vinkeln på ljusspridningen hos varje blixtenhet kan antingen ställas in genom automatisk zoomning efter de olika objektiven, eller manuellt.
FL-36R/50R är kraftfulla och mobil lättviktare i kompakt design. Blixtenheten har en exakthet på 1/8 EV-steg för att tillfredställa den precisionsmätning av ljuset som krävs vid digital fotografering. Med ledtal 20/28 vid en brännvidd på 12mm (motsvarande 24mm; ISO 100) och ledtal 36/50 vid en brännvidd 42mm (motsvarande 84mm; ISO 100), är de här trådlösa blixtarna speciellt anpassade för mycket professionella arbetsuppgifter.
Blixtskenan FL-BK04 & FL-BK01 gör det möjligt att flytta den externa blixten bort från kameran. Detta resulterar i mer jämnt belysta motiv och reducerad "röda ögon" effekt.
En blixthållare fungerar exempelvis vid porträtt- eller makrofotografering, för att undvika onaturliga skuggor som kan visas i bilden när blixten är monterad på kameran.
FL-BKM03 blixhållare vid makro- och höjdformatsfotografering.
Med den dubbla blixthållaren, så kan kan man fritt justera position och vinkel på blixtarna. När blixthållaren används med blixtarna FL-50R eller FL-36R, så kan man använda det trådlösa blixtsystemet och unvika alla kablar.
Tillbehör:
Bounce-adaptern FLBA-1 tonar ner spridningen av ljuset för att försvaga skuggornas konturer och med färgade filterset korrigeras vitbalans och effekter fås fram.
UFL-1 (1st) UFL-2 (1 st) inkl.fiberkabel, blixtarmar
UFL-2 är en otroligt lätt och kompakt TTL undervattensblixt som är vattentät ner till 60 meters djup. Den är särskilt gjord för Olympus digitala kameror och kompatibla undervattenshus.Enkel hantering ovan och under vatten.Exponeringskontroll: Manuell och TTL inställningar är möjligt.
I princip är en Olympus FL-36R blixt satt i ett UV-hus. Den skiljer sig från alla andra dedikerade undervattensblixtar på tre sätt - den kan fjärrstyras genom fiberoptik, den har FP-blixt och blixthuvudet zoomar med optiken. Fjärrstyrningen sker genom micropulser i fiberoptik mellan kamera och en eller flera blixtar. Till skillnad från traditionellt fiberoptiskt styrda blixtar så belastas inte kamerans batteri. FP-blixt innebär att blixten ger ifrån sig en serie mycket korta blixtpulser vilket gör att det går att synkronisera blixten med korta slutartider. Ett blixthuvud med zoom gör det visserligen lite svårare att rikta blixten rätt men ger högre ljusstyrka på mindre yta. Vid närbilder kan blixten utlösas mycket snabbt igen och möjliggör snabba bildserier. Samma funktioner kan fås med en landblixt i UV-hus men till mycket högre kostnad och större risker för läckage.
Källa: Olympus & Uv foto Svenska Sportdykarförbundet
Senz makro ring-LED-Light (1st)
Professionell makrobelysning med den senaste L.E.D-teknologin för såväl digitala- som analoga systemkameror. En stor fördel med L.E.D-belysningen är att den är fullständigt kompatibel med alla systemkameror, oavsett fabrikat, och att kamerans autofokus- och exponeringsautomatik bibehålls.
Dessutom så underlättar L.E.D-ljuset fokuseringen, både vid autofokus eller manuell fokusering. L.E.D-belysningen avger ett "kraftfullt" och jämnt dagsljus (5600°K). Effekten är ställbar med en omkopplare på powerpacken.
L.E.D-belysningen monteras i objektivets filtergänga, vilket ger en optimal placering av ljuset för t.ex makrofotografering (och även porträtt mm). (Vid extrem makrofotografering är vanliga kamerablixtar nästan helt värdelösa eftersom objektivet riskerar att skugga hela eller delar av motivet. )
Strömförsörjningen och elektroniken sitter i powerpacken(batteripacken), som kan monteras i kamerans blixtsko eller på t.ex ett stativ eller kulled (1/4"). Effekten är ställbar i två lägen (Hi/Lo) med omkopplare på powerpacken.
Manuell exponerings-lathund
Avstånd |
ISO |
Bländare |
Slutartid |
|
Full Effekt (Hi) |
20 cm |
100 |
f4 |
1/60s |
Låg effekt (Lo) |
20 cm |
100 |
f2,8 |
1/60s |
Stativet - bland det absolut viktigaste i utrustningen
|
Berlebach Uni 24C - camouflage |
|
Kamouflagefärgat trä med metall-legerat spindelhuvud och snabbjustering av benens vinklar. Diameter 160 mm.
Stativbenen är vinklingsbara vid 20 °, 35°, 55° och 80°.
|
|
|
|
Manfrotto 055 Pro |
|
Ursprungsmodellen av 055 serien, 3-delat med mittpelare i lättmetall. En vanlig mittpelare som inte fälls horisontellt.
|
|
|
Benbo classic n:o 2 |
||
Stativet är stabilt och flexibelt som få. Man kan fotografera från de mest underliga vinklar.
Maxhöjd ca 2,4 meter.
Benbostativ har unik flexibilitet och mångsidighet. Vid t.ex produkt-fotografering så kan man utnyttja Benbostativets mittpelare för att komma rakt över motivet. |
|
|
Triopo GX-1127 kolfiber |
||
Det ultimata resestativet eller stativet för vandringar - utan att göra avkall på kvalitet. Mellan varje sektion (3) finns en speciell packning som förhindrar sand, damm och fukt att hamna fel. Benen går att vinkla i tre olika steg: 25, 55 och 80 grader. Benvärmare finns på två av benen, vilket både ger skönare grepp vid justering men även är skönt när temperaturen sjunker. |
|
|
Manfrotto självstående enbenstativ Professional 682B |
||
Tredelat enbenstativ med stabilt gummihandtag, handlovsrem. Snabbinställning av höjd. Stor 60mm kameraplatta med plastyta och vändbar kameraskruv (1/4" och 3/8") |
|
|
Leica bordsstativ |
||
Litet stabilt och kompakt bordsstativ med tre fasta ben. Kan fällas ihop och delas i två delar. Kulleden kan med lätthet hålla en mellanformatskamera. Vilket gör den till ett bra tillbehör till enbensstativet. Konstruktionen är klassisk och kan även användas som bröststativ. |
||
Manfrotto 496RC2 "Compact" kulled |
||
Högkvalitativ allround-kulled av mycket god kvalitet, väger 4 hg..Lämplig även för lite större objektiv och en totalvikt på max 6kg. Tilt & Panorering. |
|
|
Manfrotto 168 Heavy Duty Double Action Ball Head |
||
Rejält dimensionerat och väger dryga kilot. Maxbelastning 8 kilo. |
||
Manfrotto 128RC Micro videohuvud |
||
Mjuk vätskedämpad aktion både för panorering och tilt. Funkar bra med DSLR kameror, |
|
|
Multivinkelhuvud 3D |
||
Multivinkelhuvud, med panorama-bas. Ypperligt hjälpmedel vid macrofotografering och ett optimalt tillbehör för Benbo-stativen, man kan använda multivinkelhuvudet på mittpelarens undersida, med kameran "rättvänd"! |
|
|
Manfrotto 393 Gimbal Head & Stöd 293 |
||
För användning av långa teleobjektiv på enbens- och trebensstativ. Med snabbfäste/snabbplatta.
Perfekt för fågelfotografering, även fåglar i flykt. Tilt/Panorering |
|
|
|
|
|
Gobi-bean |
||
När man skall fotografera från bilen behöver man en bönpåse (beanbag) för att få ett bra stöd för kameran. Det är med bönpåsar som med stativ, de största och tyngsta modellerna ger bästa stödet. Gobi-bean väger ca.6 kg och har en utformning som gör att den ligger mycket stadigt på bildörren. Bättre bönpåse finns inte |
||
Silver Pod Pro |
||
The "Pod" - smarta ''bönpåsar'' med stativgänga för att fästa kameran.
|
|
|
Gossen Starlite 2
Professionell exponeringsmätare för blixt och befintligt ljus samt spotmätning. Visar mätresultat med fotometriska värden och även lux och candela.
Gossen Starlite 2 är fullmatad med funktioner och finesser. Den är vädertätad, kan analysera resultatet från upprepade mätningar, specialfunktion för zonsystemet, gör avancerade beräkningar vid kontrastmätning mm.
Funktioner och tekniska data:
- Roterbar sensor, 270°, förenklar mätning och avläsning.
- Mäter reflekterande eller direkt ljus.
- Justerbar mätvinkel vid reflekterande ljusmätning. Spot 1° eller 5°. Standard 12°.
- Blixtljusmätning med blixtkabel ansluten till mätaren eller utan kabel.
- Mäter blandljus (blixt och befintligt).
- Adderar resultat av upprepade blixtmätningar.
- Mätnoggrannhet 1/10 steg.
- Analog visning vid kontrastmätning med 1/2 stegs noggrannhet.
- Minne för mätvärde och inställningar.
- Bländarvisning och slutartidsvisning.
- Funktion för exponeringsmätning vid filmning (inställbar för olika filmhastigheter).
- Automatisk batteriövervakning.
- Automatisk avstängning (inställda värden lagras).
- Mätningsnoggrannhet ned till 1/10 steg.
- Mätområde EV -2.5 till EV +18 (ISO 100).
- Mätområde f/1.0 till f/128
- Zonsystem med 11-stegs gråskala, exakta värden för svart och vitt kan erhållas.
- Visar slutartider mellan 1/8000 till 60 min.
- Blixtsynktid upp till 1/1000 sek.
- Filmkänslighet ISO 3 till ISO 8000 i 1/3 steg.
- Filmningshastighet: 8 till 64 bildrutor.
- Mätvärde i lx, fc, cd/m2, fL, lxs, fcs, cds/m2, fLs.
- Storlek: 66 x 164 x 26 mm.
- Vikt: 195g (exklusive batteri)
- Batteri: 1 st AA, 1.5V.
B+W Polarisationsfilter
Med ett polarisationsfilter från B+W ökas färgmättnad och kontrast i bilden, genom att reflektioner, i olika material som glas, sten, vatten m.m., filtreras bort så kan kameran registrera objektets struktur och färg.
Den effekt som ett polarisationsfilter ger kan inte efterskapas i Photoshop eller andra bildredigeringsprogram. B+W tillverkar polaristionsfilter av högsta klass med hög utsläckningsgrad och utan oönskade färgstick.
B+W F-Pro MRC Cirkulärt 72mm
B+W ND Filter
När det omgivande ljuset, eller blixten är för stark så används ett gråfilter, ND-filter, för att dämpa ned ljuset så att man kan välja önskad slutartid eller bländare - för att skapa rörelseoskärpa eller välja en stor bländare för att få ett kort skärpedjup i bilden. Gråfilter från B+W har en mycket hög optisk kvalitet och låg färgavvikelse.
B+W F-Pro 3 EV (ND 0,9) - 37, 43, 46, 52, 58, 62, 67, 72, 77(2), 82-mm
B+W F-Pro 6 EV (ND 1,8) - 72mm
B+W F-Pro 10 EV (ND 3,0) - 72mm
B+W UV filter
UV filter på samtliga objektiv för att skydda linsen och för att ta bort eventuellt färgstick som uppkommer av UV-strålning. B+W optiska filter håller högsta glas- och materialkvalitet.
Hoya variocross 67mm
Variocross specialeffekt filter består av två exponeringsglas pläterade med etsade parallella linjer på varje yta, i oberoende roterande ramar. Genom att vrida dessa ramar, kan stjärneffekten varieras. Detta filter är särskilt lämpad för fantasy och surrealistiska scener.
---------------------------------
Stepup-ring
67-72mm
Olympus fjärrkontroll med kabel: RM-UC1, RM-CB2 & RM-CB1
För fotografering med långa slutartider, utan kameraskakningar. De ger också möjlighet att låsa avtrycket för B-exponeringar.
Visico VS-604 AC
8st Visico 4-kanalers radiosystem används för att utlösa studioblixtar trådlöst, vilket innebär att man slipper störande synk-kablar som är ivägen. Radiosändaren är speciellt användbar om man ska fotografera utomhus "On Location" eller till exempel i hus med stora glasade partier, eftersom radiosändaren inte störs ut av vanligt solljus. Dessutom så behöver man inte ha fri sikt mellan sändaren och mottagaren. (Det gör alltså inget om blixten är skymd av t.ex en softbox.)
Radiomottagaren ansluts mellan studioblixten och eluttaget (eller batteribox). Radiomottagaren passar i stort sett till alla moderna studioblixtar, eftersom radiomottagaren har både Ø3,5 mm och Ø6,3 mm standardplugg för anslutning till synkuttaget i studioblixten.
4st Elinchrom Skyport 19347 Universal Receiver Speed radiomottagare är kompatibel med Elinchrom och de flesta andra blixtfabrikat. Det interna uppladdningsbara batteriet klarar ca 30 timmar batteridrift. För att maximera batteriets livslängd stänger modulen av sig själv efter 4 timmar. Laddaren (EL-19355) kan vara ansluten under drift. En LED lampa visar batteristatus.
Standard synk: Kameraslutartider upp till 1/150 sek, ca 120 m räckvidd utomhus, ca 60 m räckvidd inomhus.
- Speed synk: Kameraslutartider upp till 1/250 sek, ca 600 m räckvidd utomhus, ca 40 m räckvidd inomhus.
- Säker funktion med 40 bitars kryptering
- Ställbar i 8 kanalfrekvenser (bra vid t.ex. parallella studior)
- Ställbar mellan 4 olika arbetsgrupper (man kan utlösa alla blixtar sammtdigt eller utvald blixt)
- När enheten används med Skyport Software känns den här enheten igen som en blixtaggregat och accepterar både blixtsynkronisering och fördröjning av blixt - tex när man använder sig av sekvens blixtar.
Hähnel Giga T Pro II trådlös fjärrutlösare med 100m räckvidd
Hähnel Giga T Pro II är en fjärrkontroll med avståndet mellan fotograf och kamera, upp till 100 meter.
Med timerfunktionen, intervallfotografering (time lapse).
Mångsidig trigger för kamera och blixt. Funktionerna styrs via en app i smartphone och enheten kan triggas av t.ex. en blixt, ljud och när en laserstråle bryts. Med MIOPS Smart kan man även ställa in avancerad Time-Laps, ta HDR bilder och kombinera olika funktioner. MIOPS Smart har tre inbyggda sensorer, Ljus, Ljud och Laser. Med hjälp av sensorerna kan MIOPS upptäcka olika händelseförlopp som t.ex. blixtar och åska, fyrverkeri, vattensplash eller när en laserstråle bryts av en människa eller djur.
Miops Splash Waterdrop kit
Vattendroppe fotografering handlar om att fånga det unika stänket av vattendroppar. Med Miops Splash kan man anpassa splash med full kontroll över droppars storlekar och tidsinställningar för närbildstagningar.
UN™ Pro LCD Sökarlupp
UN™ Pro LCD Sökarlupp, med 3x förstoring, används för att betrakta kamerans LCD-skärm och ger en perfekt och skarp bild även i starkt och besvärligt ljus. Sökarluppen passar även glasögonbärare och ger en klar och tydlig bild, med 3x förstoring.
Vinklingsbar sökare
AV-1, återger bilden i full storlek, samt upp till 2x förstoring. Den är mycket användbar vid tele- och makrofotografering. Den går att rotera hela 360°, med klickstopp varje 90° för de allra svåraste vinklarna. En inbyggd justeringsdiopter tillåter justering mellan +3 till -5 dioptrier.
Elektronisk vinklingsbar sökare
Den elektroniska sökaren VF-4 är avsedd för Olympus OM-D E-M1 och är avtagbar och försedd med ögonsensor för automatisk växling mellan sökare och display. Fotografering från låga vinklar med lutningsmekanismen (upp till 90 grader).För att man ska kunna kontrollera resultatet visar sökaren alla bildjusteringar som exponeringskompensation, vitbalans, bildformat etc.
Olympus EE-1 Dot Sight
Externt monterat punktsikte i kamerans blixtsko. Perfekt för supertele- & telefotografering av t.ex vilda fåglar i flykt. Tillbehöret hjälper till vid fotografering av föremål långt bort och snabba föremål t.ex inom sport. Ljusstyrkan och korsets position är justerbart. Drivs av ett knappcellsbatteri.
LowePro Flipside 500 AW
Den perfekta kameraryggsäcken för den professionella fotografen med stor kamerautrustning. Ryggsäcken har ett tåligt, vattenavvisande yttermaterial.
Öppnas från baksidan, vilket ger både enkel och smidig åtkomst, samt en extra säkerhet när man bär den på ryggen. Det finns flera fickor och fodral för att bevara digitala samt personliga tillbehör nära till hands. Det finns även ett fäste för stativ.Den ett avdragbart regnskydd.
Kapacitet:
Professionell systemkamera med batterigrepp och monterat 500mm objektiv, 1-2 exta kamerahus, 2-4 extra objektiv, blixt och tillbehör.
LowePro Toploader PRO 75 AW & 50 AW
En kompakt toploader med en fast skyddande insats för kameraobjektivet Fästes på bältet eller bärs på axeln - går att kombinera den med axelselen eller höftbältet för att kunna röra sig friare. SlipLock-system så att man kan ta med ytterligare utrustningen på väskan. Materialet är mycket tåligt och skyddande, allvädersskydd medföljer för extrema väderförhållanden.
Allvädersskyddad: 360° All Weather AW Cover ® ingår
Väskan har en våningsplatta i botten så man kan dela på djupet (32,5cm) med ett löst objektiv i botten.
Black Rapid RS-7
Unik kamerarem som vänder upp o ner på alla begrepp
B&W Outdoor Case - typ 20, Trolley typ 67, typ 6000 inkl. backpack-system
- TUV testad i Tyska labb, klarade alla tester med bravur
- Damm-, luft- och vattentät
- Klarar -40 till +80 C
- Tål fall från 3m ner i betonggolv (testad i filmen nedan med 30kg last och 10m fall i asfalt)
- Livstids garanti
- Har två separata platser för att fästa hänglås
Aquila reportage väska
Den bästa väskan (den äldre upplagan med text inne). Allt är lättåtkomligt i väskan så den är toppen att ha nedanför fötterna vid en fotografering för att lätt kunna plocka i och ur utrustning. Går tyvärr inte att hitta som ny - klart efterfrågad som begagnad.
Gömsle
Tragopan Monal V2
Marknadens bästa tältgömsle för två fotografer med rejält med utrustning. Storleken är ordentligt tilltagen för att möjliggöra övernattning, matlagning m.m. Gömslet passar alltså utmärkt för långa perioder ute i skog och mark och tack vare den stabila konstruktionen och medföljande tältpinnar kan man även lämna tältet stående ute så det alltid är redo att användas.
Vikt: 5.99 kg med alla tillbehör
Storlek: 140x220x140
Tragopan camonät snö 6 x 3 meter
Camonät passar bra på egen hand, går dessutom att kombinera med Tragopans gömslen Monal V2. Baksidan är camofärgad och detta gör att man även kan använda detta sommartid.
Tragopan Grouse V+
127cmx127cmx140cm (med medföljande takpinnar installerade). Storlek nedpackat: 50cm x50cm x0,09cm.
Gömslet har en bra storlek för en person som vill sitta bekvämt och dessutom ha med sig packning. Om man vill sitta riktigt skönt så finns Tragopans anpassade stol som gör att de flesta kommer i en perfekt höjd för öppningarna.
Sätts upp på en minut och skyddar väl mot både väder, vind och insyn. Precis som sina dyrare syskon utrustad med en robust duk i 150 D Oxford-polyester som är vattentät. Den har också mörk insida så att djuren inte kan se igenom duken även om man har belysning där inne.
Två olika sleeves och en mesh-skärm medföljer. Dessa sätts fast med clips för att inget kardborreljud ska skrämma djuren. Framsidan på gömslet har fotogluggar på både låg och hög nivå. (de andra sidorna har en fotoöppning vardera). Öppningarna har en täckande duk som regleras med ett snöre. Detta går att göra ljudlöst och har dessutom funktionen att hålla vatten ute från öppningarna.
2st. Tragopan Koklass V2
I lagom höjd för de fotogluggar som finns i gömslena. Stolen är hopfällbar och lätt att frakta på en ryggsäck. Stolen är tillverkad i lätt aluminium och kraftigt tyg och detta sammantaget ger en stol som klarar mycket vikt men ändå bara väger 2,18 kg. Trots det har den genomtänkta detaljer:
-
*Plastbelagd där friktion förekommer vilket ger en tyst stol
-
*Stora fickor på båda sidor
-
*Rostskyddade detaljer såsom skruvar, muttrar etc vilket gör den lämplig för användning i våta områden.
- Plastbelagd där friktion förekommer vilket ger en tyst stol
- Stora fickor på båda sidor
- Rostskyddade detaljer såsom skruvar, muttrar etc vilket gör den lämplig för användning i våta områden.
- Plastbelagd där friktion förekommer vilket ger en tyst stol
- Stora fickor på båda sidor
- Rostskyddade detaljer såsom skruvar, muttrar etc vilket gör den lämplig för användning i våta områden.
sätts upp på en minut och skyddar väl mot både väder, vind och insyn så är detta gömsle för dig. Grouse V+ från Tragopan är precis som sina dyrare syskon utrustad med en robust duk i 150 D Oxford-polyester som är vattentät. Den har också mörk insida så att djuren inte kan se igenom duken även om du har belysning där inne. Detta har blivit mycket populärt då du till exempel kan läsa i en skenet av en lampa medan du väntar på soluppgången och fotomöjligheterna på skygga djur.
- 6 fotogluggar på hör och låg nivå
- Öppningar för stativben
- Helt vattentätt
- Öppningsbart golv
- Stort, öppningsbart fönster på dörren
Adobe Creative Suite 5.5 Design Premium
Adobe Lightroom 5 Sve Win
Akvis, Alien skin,
Anthropics, Auto FX Software, Digimarc, DxO Labs, Imagenomic, Topaz Labs, Nik Collection
Eizo ColorEdge CG247, 24'' pivot med huv, 1920x1200, TFT-LCD-bildskärm med IPS-panel, självkalibrerande/inbyggd kalibrator, fördefinierade färginställningar för olika video- och broadcast-standarder tillsammans med en unik 5-årig garanti. 16:10-förhållande. Ger enastående färgåtergivning, stabilitet och prestanda för professionellt arbete med bild, retusch eller film. Kalibreringen kan schemaläggas i den medföljande mjukvaran (ColorNavigator) eller direkt i skärmens menysystem (OSD). Det går att schemalägga självkalibrering på valfri tid och kalibrering utförs även om bildskärmen är avstängd och inte kopplad till en dator. Inbygd switch/hub för inkoppling av flera datorer, som används med samma skärm/tangentbord/mus.
Adobe RGB färgrymd
Skärmen stora färgomfång kan återge 99 % av färgrymden Adobe RGB, vilket ger korrekt visning av bilder som redan har denna färgrymd, eller vid konvertering av RAW-format till Adobe RGB. Jämfört med S-RGB så ger Adobe RGB ett mycket större färgomfång framförallt i området cyan-grönt, vilket bland annat är viktigt vid landskapsfoton med blå himmel och grönska. Det stora färgomfånget gör att skärmen kan återge ISO-coated (CMYK) färgrymd som är vanlig vid tryck.
10-bitars färgvisning
När man använder DisplayPort-ingången har skärmen stöd för 10-bitar per primärfärg* från en 16-bitars LUT, detta innebär att den kan visa mer än 1 miljard färger samtidigt. Det är 64 gånger så många färger man får med en 8-bitars visning. Resultatet är jämnare färgövergångar/toningar och lägre Delta-E mellan två intilliggande färger.
HP ProDesk 600 SFF, Windows 7 Pro
Intel Core i7 3.4GHz fyrkärnig, 32GB DDR3 1600 MHz, 500GB HDD, 2x5TB HDD, 7200 rpm, SATA-600
Intel HD Graphics 4600
HP ProDesk 400 G3 MT, Windows 7 Pro
Intel Core i5 3.6GHz fyrkärnig, 16GB DDR4 2400 MHz, 500GB HDD, 2TB HDD, 7200 rpm, SATA-600
Intel HD Graphics 530
HP Envy 13" B&O Windows 10 Home 64
Intel® Core™ i5-7200U (Dual Core 2,7-3,1GHz, 4 MB cache).
WLED- QHD+ IPS eDP-skärm, Full HD (1920x1080)
8 GB LPDDR3-1866 SDRAM
512 GB PCIe® NVMe™ M.2 SSD
Intel® HD Graphics 620
Huey Pro Pantone
kalibrering - påminnelsefunktion i programmet och sensor för att känna omgivningsljuset i rummet. Ljuset skärmen anpassar sig automatiskt vartefter ljuset i rummet ändras under kontrollerade former eftersom huey matchar ljuset mot den kalibrerade skärm-profilen.
HP 15,5" Probook 6560b , Windows 7 Pro
Intel Core i3 3.2GHz, 8GB DDR3 1333 MHz,
500GB HDD, 7200 rpm
Huey Pro Pantone
kalibrering
Huawei Mediapad M2 10.0 4G, Android 5.1.1, Hisilicon Kirin 930, 4 x 2 GHz , 4 x 1,5 GHz. LCD - IPS 10,1 tum, 1920 x 1200 pixel. RAM 3 GB, Lagringsutrymme 64GB & 128GB. 6660 mAh/uppmätt videotid 6h.
Digitalt ritbord Wacom,
C-pen,
Canon CanoScan 4400F, Canon CanoScan LiDE 220
Mastering the Olympus OM-D E-M1
Photoshop CS5 för digitalfotografer / Scott Kelby
Dreamweaver CS5 The Bible / Joseph Lowery
Dreamweaver CS5.5 the missing manual / David Sawyer McFarland
Flash Professional & Catalyst CS5 / Ellen Finkelstein
Indesign CS / Adobe-Pagina
Illustrator CS2 / Adobe-Pagina
Digitalfotografi 1-3 / Scott Kelby
Kreativ Fotografering / Bryan Peterson
Camera Raw / Mark Chen
Porträttfotografi / Monte Zucker
Modellfotografering / Christopher Grey
Fotografera Barn / Tamara Lackey
Studio & Location Lighting / Rick Sammon
Studioljus / Christopher Grey
The hot Shoe Diaries / Joe MacNally
Befintligt Ljus / Don Marr
Wedding Photography / Rick Sammon
Professional Wedding Photography / Damien Lovegrove
Professionell Porträttretuschering / Scott Kelby
Glamour Photography / Jon Gray
20th Century Photography / Museum Ludwig Cologne
Nude Photography / FKG
Vi har ett begränsat rekvisita-förråd, men det är ständigt växande och används enbart till fotograferingar. Främst används det till "Time for print" koncept. Tillsammans försöker vi hitta, låna och fixa till Temafotograferingar.
(av utrymmesskäl så har vi inte all uppräknad rekvisita i hemmastudion, därför finns det andledning att innan fotograferingen framföra speciella önskemål)
3st "klassiska" stolar
2st "Dantestolar"
1st Klappstol
1st Snurrstol, läderlook, krom
1st Cylinderstol, vit högglans med svart dyna. Ø36 x H51 cm
1st Puff, vitt imiterat skinn. B40 x H40 x D40 cm
1st Puff, svart imiterat skinn. B40 x H40 x D40 cm
1st Puff, grått imiterat skinn. Ø35 x H40 cm
1st bänk, Mörkfärgad, beige vadderad sits. B114 x H47 x D38 cm
7st Cylinderpuffar i olika höjder, svarta ( vita & grön chroma key - på "G")
1st Babypuff - det är en sittsäck till spädbarn där bebisen ligger eller sitter bekvämt (från hemkomsten till uppåt 2 års åldern). Den formar sig efter bebisen och tröttar inte ut ryggen. Ett utmärkt hjälpmedel för att placera bebisen i bra fotograferingsposition. Täcks över med tyg eller skinn/päls.
1st. Barnfåtölj (1-2 åringar).
Bredd: 42 cm, Höjd: 48 cm, Djup: 37 cm
1st Korg. 80 x 50 x 30 cm. Används vid bebisfotografering.
1st Portabel bänk med tjock stoppning för att motverka liggmärken. (används med fördel när modellen har liggande positioner, eftersom höjden gör att man lättare får bättre kameravinklar än vid golvliggande. Bänken täcks med t.ex skinn/päls eller tyg i lämplig färg).
2st Hopfällbar säng med madrass 190 x 80 x 40 cm (kan sättas ihop till dubbelsäng med 160 cm bredd), används exempelvis vid studiobilder till morgongåva.
1st Luftbädd mjuk ovansida av velour 198 x 152 x 13 cm
10st Vita konstgjorda fårskinn. Längd ca100 cm,
bredd ca 60 cm. Lugg: 80% modakryl, 20% polyester
Grundväv: 100% polyester
2st rullar á 5m x 140 cm - Satin (100% polyester 90g/m2, White
2st rullar á 5m x 140 cm - Satin (100% polyester 90g/m2, Navy blue
2st rullar á 5m x 140 cm - Satin (100% polyester 90g/m2, Wedgewood blue
Spetstyg (stuvbitar) ca 2 x 5 meter
10st Vita konstgjorda fårskinn. Längd ca100 cm,
bredd ca 60 cm. Lugg: 80% modakryl, 20% polyester
Grundväv: 100% polyester
2st Renskinn, ca 90x120 cm (obs. skinnen kan fälla/håra)
1st Kohud ca 225 x 210 cm. Brun-vitt
1st Skyltdocka kvinna175cm, stl36-38, skorstl. 36-37.
1st Provdocka, Small inställnigsbar,stl 36-42
Byst: 84-102 cm ,
Midja: 64-81 cm
Stuss: 86-103 cm
1st Svart sammetsklädd display för halsband, H30 cm
1st Svart sammetsklädd display för armband/klockor
1st Vit display för armband/klockor, konstläder
På "G"
Gosedjur
Plastgran 150cm, grön & vit.
För barnets säkerhet - lågvoltsbelysning & plastkulor.
Samt:
Tomteluva, julklapps paket och
1 st tomte 50 cm & 1 st halmbock 25cm hög
och en vit lykta med lågvoltsbelysning
1st Korg. 80 x 50 x 30 cm. Används vid bebisfotografering.
1st Babypuff - det är en sittsäck till spädbarn där bebisen ligger eller sitter bekvämt (från hemkomsten till uppåt 2 års åldern). Den formar sig efter bebisen och tröttar inte ut ryggen. Ett utmärkt hjälpmedel för att placera bebisen i bra fotograferingsposition. Täcks över med tyg eller skinn/päls.
1st Cello stl 4/4. Total längd: 129 cm (När foten är helt inne) Max. bredd: 45 cm. Stråke & fodral.
1st Fiol, stl 3/4. Stråke & fodral.
1st Aukustisk gitarr & fodral.
1st Blockflöjt & fodral
1st Tvärflöjt & fodral
1st Trumpet & fodral
1st Saxofon (tenor) & fodral
1st Notställ inkl. nothäfte
1st Microfon med stativ
1st Hörlurar Pioneer Classic
1st Headset
Vinylskivor - LP/EP (klassiska - rock)
1st Lång-svärd 97cm
1st Värja, 114cm
1st Samuraj set, Tanto/Wakizashi/Katana
1st Gurkha Khukuri
1st Pilbåge
2st Colt m1911
2st Benhölster till Colt m1911, Hö/Vä
1st BSA Comet, mediumsize
1st Gevärsfodral
Änglavingar
Svart/vit (stora)
Grå/svart (medel)
Indiansk fjäderskrud
Indiansk bröstplatta
Tomahawk
Spjut